Hållbarhet

Räddad mat ger utrymme för bättre livsmedel

Hållbarhet

Räddad mat ger utrymme för bättre livsmedel

Enligt de globala hållbarhetsmålen så ska matsvinnet halveras fram till 2030. Matavfall uppstår allra främst i hushållen men det förekommer även i hög grad i hela livsmedelskedjan från produktion och industri, hos grossister, i butiker och restauranger. Under 2020 så slängdes det totalt 1 100 000 ton mat i Sverige vilket blir omkring 106 kg mat per person. Av landets 290 kommuner så rapporterade 159 kommuner matsvinnsdata från skola, förskola och inom äldrevården under 2020.

Christian Petterson tillsammans med sin medgrundare Morgan Kroon har riktat in sig på matavfallet inom produktionsledet. Med en digital marknadsplats så hoppas de kunna minska livsmedelsavfallet hos producenter genom att privata och offentliga kök kan köpa livsmedel direkt från producenter som annars riskerar att slängas.

Vill du berätta lite om Meal Makers och hur idén kring företaget kom till?

Fröet till Meal Makers började gro när jag jobbade som key account manager i livsmedelsbranschen inom grossist och produktionsledet. Jag hade även en bra insikt i storköksmarknaden sedan tidigare. Under den här tiden så började det diskuteras mycket kring problemet kopplat till matsvinn, och företag som hade som affärsmodell att minska matsvinnet började poppa upp, som till exempel Matsmart och Karma som många känner igen.

Men jag insåg att det inte fanns någon som adresserade problemet kring matsvinn i ledet mellan producenter och restauranger och tänkte att ”Om inte jag gör det så kommer någon annan att göra det, förr eller senare”. I februari 2019 kom Meal Makers i gång med hjälp av min medgrundare Morgan Kroon som är en serieentreprenör med lång erfarenhet inom restaurang och kök. Vi hade redan från början med oss omkring 10–20 producenter som tyckte att idén var helt fantastisk. Vi hade en period där det gick lite långsamt på grund av pandemin, men under 2022 så växte verksamheten med 200 % och i dagsläget jobbar vi med omkring 85–90 olika producenter. Vi har även i ett tidigt skede ingått i ett samarbete med Göteborgs stad, efter det har ytterligare 28 kommuner börjat använda sig av vår tjänst.

Vill du beskriva processen bakom och ledet från producent till köpare.

Företagsmodellen bygger på en typ av dropshipping-lösning som gör det möjligt att lyfta bort överskottsflödet från producent till grossist och sedan vidare till köken genom att leverera direkt från producent till skolkök och restauranger. Lösningen är helt digital där man som producent loggar in på en adminsida och aktiverar livsmedelsprodukter som sedan syns i portalen för kunderna med det slutgiltiga priset med inbakad leverans. Det är även helt kostnadsfritt för både producenter och slutkunder att skapa ett konto.



Hur går man till väga om man som skola, sjukhus eller restaurang vill köpa produkter från er?

Om man är intresserad av att testa Meal Makers så kan man enkelt skapa ett konto på vår plattform, det tar inte mer än 5 minuter. Som privat bolag så finns det en lite större frihet där man enkelt kan välja att testa att genomföra en order genom oss för att se om det är någonting som passar deras verksamhet. För skolor och sjukhus inom den offentliga verksamheten så har man ju ofta ett centralt avtal med en upphandlingschef på regional eller kommunal nivå. Man kan då som kommun eller region starta ett pilotprojekt med oss och testa på vår produkt under 3–12 månader. Om man gillar upplägget och tycker att det funkar bra så kan man börja diskutera att få till en upphandling.

Är det någon skillnad i pris om man handlar hos er tillskillnad från andra leverantörer?

Ja, det är det. Hur mycket produkterna rabatteras kan variera mellan 30–90% beroende på hur kort hållbarheten är på produkterna. Produkter som har lite längre hållbarhet men som ändå är värt för producenterna att sälja genom oss kan ha en lite lägre rabattering. En skola i Stockholm med 1500 elever hade ett överskott på omkring 50 000 kr i slutet på terminen på grund av att de hade handlat genom oss kontinuerligt. Detta ger ju skolorna en större flexibilitet i övrigt inköp och ger utrymme att köpa in bättre livsmedel som de vanligtvis kanske inte hade haft råd med.


Om inte jag gör det så kommer någon annan att göra det, förr eller senare


Vad har ni fått för respons från kunder och producenter hittills?

Producenterna är överlyckliga. Det har inte funnits några dedikerade kanaler att jobba med för korta datum och utförsäljningslistor. Som producent och återförsäljare vill man helst inte få in utförsäljning i den ordinarie affären, då det stör budget, prognos och volymer. Samtidigt som man inte vill hamna i ett läge där man behöver kassera produkter som överproduceras eller av andra anledningar inte kan säljas i ordinarie kanal. Detta är ett nytt och smidigt sätt för producenterna att jobba med matsvinn i första ledet av livsmedelskedjan.

Skolor och privata aktörer sparar både pengar och tid, de kan även på ett mätbart sätt vara med och bidra till de nationella matsvinnsmålen genom att handla genom oss. Vi ser att Meal Makers ofta används som ett komplement till verksamhetens ordinarie inköp som sker genom en grossist, där man komplimenterar med produkter från oss. Man ser även en trend i att menyerna inte är lika statiska i offentliga kök som tidigare och vi kan se att kreativiteten och flexibiliteten ökar i och med vår tjänst.


Vill du läsa mer om Meal Makers?

Besök då Om oss | Livsmedelsauktioner & Partihandel på nätet | Meal Makers för mer information.

Dela: