Victoria Bengtsson: ”Tillsammans skapar vi matminnen och grunden till våra matvanor”
Har du hört talas om förskolan Pomona? Antagligen. Victoria Bengtssons passion för matlagning och engagemang för måltidspedagogik har nämligen varit svår att missa, då Pomona gång på gång har belönats med priser de senaste åren. I egenskap av månadens inspiratör i augusti lär hon oss mer om hur hon framgångsrikt engagerar och utbildar barnen på förskolan i Ängelholm.
Hej Victoria! Du är dekoratören som sadlade om till kock för 15 år sedan – och inte nöjde dig med det. Det har blivit både måltidspedagogik- och barnrättsutbildning efter det. Kan du berätta för oss om var din passion för matlagning kommer ifrån?
– Intresset och passionen för matlagning och bakning började redan som barn, då både mamma, farmor och faster har inspirerat och låtit oss barn vara delaktiga i matlagning och bakning. Jag gick även på en liten skola i Norrlands inland, där all mat lagades från grunden och där vi elever fick vara delaktiga på olika sätt. Jag låter matglädjen och min passion för mat löpa som en röd tråd genom verksamheten och brinner för att skapa matupplevelser och matminnen för våra yngsta matgäster på ett lekfullt och lustfyllt sätt.
Du vann såväl årets förskolekock som Läropriset vid förra årets White Guide-gala – otroligt stort grattis! Läropriset är enligt oss på Frisk Mat det allra finaste priset. Kan du beskriva hur du och ditt kök använder måltidspedagogik för att engagera barnen och främja deras intresse för mat?
– Tack snälla! Vi är så stolta över vad vi har gjort och fortfarande gör tillsammans på Pomona förskola och kök, och för dessa fina vinster i Årets Förskolekök 2023 och Läropriset 2023. Vi har fått förmånen att få dela med oss av vårt vinnande koncept i både artiklar och större reportage. Dessutom är jag stolt över våra gemensamma satsningar och samarbeten med måltidspedagogik i alla våra förskolekök och förskolor i Ängelholms kommun, där både pedagoger, kök och chefer/rektorer involveras. Här på Pomona arbetar vi utifrån några ledord: matglädje, barnens delaktighet, samarbeten och hållbar mat. Samarbetet mellan kök, pedagoger och barn har vi lagt mycket tid på. Vi har skapat naturliga miljöer där mat och måltid integreras på ett naturligt sätt och där vårt samarbete lägger grunden för ett hållbart och sunt förhållande till mat.
– Ett vinnande koncept för hur vi får våra barn mer medvetna och nyfikna, är att låta barnen utforska mat och råvaror med sina fem sinnen. Vi använder oss av utforskarlådor där vi tillsammans utforskar bland annat månadens smaker. Vi luktar, smakar, känner, lyssnar, tittar, provar olika konsistenser och utforskar olika färger och former. Vi odlar tillsammans, både inne och ute. Barnen vet var maten kommer ifrån och vad som finns i den. Med hjälp av olika ingredienstallrikar visar jag barnen innan lunch, oftast ute på gården, vilka ingredienser jag har använt mig av till dagens lunch.
– Vi har också många andra arbetssätt. Vid jämna mellanrum får några pedagoger, förskolebarn och jag från köket ta oss till vår närliggande butik som vi har ett maträddarsamarbete med. Utematlagning på Muurikka tillsammans med barn och pedagoger är perfekt för att skapa nyfikenhet om vad som snart ska serveras till lunchen. Vi samarbetar mellan kök och avdelningar med olika gemensamma teman som sagotema, färgtema, hållbarhetstema med mera.
Vi har förstått att du har minikockar med i köket varje vecka. Hur påverkar det barnens förhållande till matlagning och mat i allmänhet?
– Det är en av veckans höjdpunkter när minikockarna och maträddarna hjälper mig i köket eller utomhus – ett perfekt tillfälle att prata mat och måltid. Barnen får prova olika saker utifrån ålder och intresse. De är så stolta över att själva få baka, riva, skala, mixa, göra egen smoothie och sallad med mera. Vi brukar utgå från våra räddade varor och månadens smaker där barnen får vara med och bestämma och önska vad de vill laga eller baka. Stolta och nöjda får de sedan bjuda sina kompisar på det som de själva har gjort. Tillsammans skapar vi matminnen och grunden till våra matvanor. Barnen lär sig vad de olika grönsakerna heter, var de kommer ifrån och vad man kan använda dem till.
Kan du dela med dig av några exempel på kreativa sätt ni presenterar och serverar maten för barnen för att göra måltiderna mer spännande och engagerande?
– Genom färgglada och lekfulla grönsaksfat och upplägg där vi använder mycket dekorationer och tillbehör. Varje lunch är jag ute på de olika avdelningarna. Då har barnen möjlighet att reflektera och fråga mig om maten eller bara berätta att de vet vilka kryddor jag har använt i maten. Utomhusmatlagning är perfekt om man vill göra måltiderna mer spännande och inbjudande, där vi tillsammans utforskar och använder våra fem sinnen. Ett exempel var när jag gjorde lökringar på stekhällen och där några som inte tycker om lök säger att de vill smaka och att det var det godaste de hade ätit.
– Det är viktigt att barnen får möjligheten att utforska grönsaker i sin egen takt. Odla tillsammans är en bra strategi för att uppmuntra dem att äta mer frukt och grönt. Genom utforskarlådorna och ingredienstallrikarna blir barnen mer nyfikna på frukt och grönsaker. Vi arbetar även utifrån säsong och tar tillvara på det vi har ute i trädgården. Barnen hjälper till att plocka äpplen och plommon från träden som vi sedan gör vår egen must och mos av. Egenodlat är lyxigt!
Så det är viktigt för dig att barnen är medvetna om vad de äter? Hur kommunicerar ni detta till dem på ett sätt som är både pedagogiskt och roligt?
– Att se barnens nyfikenhet och medvetenhet under vår gemensamma matglädjeresa är väldigt inspirerande både för oss vuxna men främst för förskolebarnen själva. Och om vår framtida generation är medveten om vad som är hållbar mat är det en vinst för vårt klimat och miljö. Genom att skapa en medvetenhet runt mat och måltid ger vi också barnen förutsättningar för ökad matglädje och nyfikenhet.
En viktig del för att få med alla på tåget är att informera och inspirera om hur vi jobbar och vilka vinster det ger
Av erfarenhet vet vi att den här typen av arbete inte alltid flyter på utan att omgivningen har synpunkter. Vad tycker du är de största utmaningarna och hur hanterar ni dem på Pomona förskola? Har du haft några problem med ifrågasättande föräldrar eller pedagoger?
– På Pomona förskola är alla, både pedagoger, barn, vårdnadshavare och våra chefer, väldigt positiva till vårt gemensamma arbete. På föräldramöten är mat och måltid en självklar punkt, där alla föräldrar som vill ges möjlighet att använda sina fem sinnen, provsmaka på ingredienstallrikar och utforskarlådor. Vi får positiv respons när även de märker skillnad på barnens nyfikenhet och medvetenhet. Matglädje och måltidspedagogikarbetet ger ringar på vattnet och sprider sig; det är så roligt att få vara med på denna matresa tillsammans med hela Pomona-gänget.
– En annan viktig del för att få med alla på tåget är att informera och inspirera om hur vi jobbar och vilka vinster det ger. Vi har förmånen att få göra det genom att ta emot grupper, både från våra interna kök inom Utförarservice Måltid i Ängelholm men även från andra kommuner, och sprida goda exempel. Genom Instagramkontot @pomonakok kan barnen visa sina föräldrar, mor- och farföräldrar och andra runt omkring dem vad som händer på Pomona.
Slutligen, vad är då dina tre bästa tips till förskolor som vill inspireras av Pomona och börja arbeta mer aktivt med måltidspedagogik?
– Börja samarbeta, kök, pedagoger, chefer och rektorer. Hitta gemensamma teman och arbetsområden att utgå ifrån. Viktigt är att inte starta upp för många olika projekt på en gång och utgå alltid från vilka förutsättningar och möjligheter som passar just er.
– Ha roligt! Låt matglädje, samarbeten, barnens delaktighet och hållbarhetstänket få ta plats.
– Använd era fem sinnen tillsammans. Vi använder oss av våra fem sinnen genom alla våra arbetsområden på ett lekfullt, lustfyllt, kreativt och inbjudande sätt på vår matglädjeresa. Med kreativitet och passion får vi barnen medvetna och nyfikna på allt runt mat och måltid. Det är ett vinnande koncept för oss på Pomona förskola och kök!
Pomonas priser
White Guide Juniors motiveringar till Årets Förskolekök 2023:
"Välkommen på en magisk resa som går genom odlingar, utforskarlådor, utomhusmatlagningar och maträddningsexpeditioner. Slutstation: En måltid som smakar fantastiskt."
Årets Läropris 2023:
"Var kommer maten ifrån och hur kan den bli så god? På denna förskola får de riktigt stora frågorna sina svar, så enkla att minsta barn kan förstå."
Vem är Victoria Bengtsson?
Titel: Förskolekock. Vinnare i Årets förskolekök 2023 och Årets Läropris 2023, 2:a plats i Årets förskolekock 2023 i White guide Junior (som nu bytt namn till Sveriges offentliga måltider).
Arbetar för: Utförarservice Måltid i Ängelholms kommun på Pomona kök och förskola sedan 5,5 år tillbaka.
Utbildningar: För drygt 15 år sadlade jag om från dekoratör till kockyrket. Har sedan dess har jag arbetat i förskolekök, gått olika kurser i måltidspedagogik, handledarutbildning, barnrättsstrategutbildning med mera. Jag håller nu själv i inspiration i Måltidspedagogik och matglädje här på Pomona kök – för både interna kollegor inom måltid Ängelholm men även från andra kommuner.
Äter helst: Norrlandsinspirerade rätter är en favorit, som till exempel vilt. Tjälknöl på älg, hjortronsås, smördegsbakelse med potatis och Västerbottensost. Mer vardagligt är en pankopanerad rödbetsbiff med fetaostkräm en god rätt, eller olika fiskrätter.
Favoritråvara: Morot är perfekt att använda i grytor, soppor, bröd med mera. Att göra morotsskal-chips är perfekt som dekoration och tillbehör till maten. Gråärtan är spännande. Gillar också olika groddar och skott som vi odlar tillsammans och som har varit spännande att introducera för förskolebarnen.
Inspireras av: Mina Pomona-barn som gör mitt jobb roligt varje dag. Finns så många att inspireras av inom den offentliga gastronomin. Jag inspireras av goda samarbeten och av matglädje och måltidpedagogikens fördelar; den ger ringar på vattnet och skapar en nyfikenhet och medvetenhet för kommande generationer.
Instagram: @pomonakok