Månadens inspiratör i juni har mottot är att alltid utgå från gästens perspektiv
Månadens inspiratör i juni, Klippans måltidschef Lill Spenninge, har lång och gedigen erfarenhet av att arbeta med mat och måltider inom både offentlig och privat sektor. Hon har arbetat inom såväl hotell och konferens som på sjukhus och i kommunal verksamhet. Den röda tråd som löper genom allt hennes arbete är en passion för att förbättra måltidsupplevelsen och göra den så positiv som möjligt, med mottot att alltid se måltiden ur gästens perspektiv.
Till exempel har det den senaste tiden gjorts en stor satsning på digitalisering av matbeställningar i Klippans kommun. Kanske är det inte självklart att just en digital lösning kan vara en satsning för en positiv måltidsupplevelse, men Lill spräcker den fördomen.
– I ett utvecklingsprojekt tillsammans med Matilda Food Solution, tog vi fram en beställningsapp att använda inom hemtjänstens måltider. Den innehåller bilder för att underlätta presentationen av menyn, men också för att skapa matglädje och aptit hos de äldre när de tillsammans med personal väljer maträtter. Det är också tänkt att vara ett bra stöd till den inköpslista för skafferivaror som ofta görs parallellt, berättar Lill. Genom digitaliseringen av beställningarna har vi lyckats få ned ledtiderna rejält och brukaren får sin mat redan veckan därpå. Beställningen är också synkad med Socialförvaltningens eget verksamhetssystem, Lifecare, vilket underlättar för registrering och effektivisering av såväl produktionsunderlag som fakturering. Allt i ett med andra ord!
Och det är inte bara på de äldres matupplevelse som det satsas; Lill beskriver även satsningarna inom skolan med stolthet.
– Vi har fantastiska måltidsmiljöer vid våra skolor i Klippans kommun. 2016 vann vårt kök på Åbyskolan Skolmatsgastro , och det använder vi numera som ett referensobjekt att utgå ifrån – för det sticker verkligen sticker ut – formgiven av arkitekt Åsa Dyberg på Dysign. Hon tog fram en unik miljö och färgsättning som vi sedan har gått vidare med och anpassar efter de olika skolornas lokaler.
– Inom vår verksamhet har vi allt från de stora enheterna ned till de mindre låg- och mellanstadieenheterna. Vi tillhör Tekniska förvaltningen och har ett gott och utvecklande samarbete med våra kollegor på fastighets- och hantverkargruppen, vilket har gjort det här möjligt. Vi behöver inte lång tid i planering och inköp.
– Vi har idag utvecklat ett eget koncept som vi är mycket stolta över och får många studiebesök från faktiskt hela Sverige, fortsätter Lill. Vi har lyckats få en bra mix av hemlik och offentlig miljö genom att välja traditionell köksinredning till våra bröd-, dryckes- och salladsbufféer samt till våra prova-på-öar. Våra serveringslinjer är idag utformade som foodcourts, vilket underlättar för vår personal i sitt arbete samtidigt som det underlättar i mötet med gästen.
Lill började arbeta i Klippans kommun 2015, och sedan dess har fokus varit att ge medarbetarna redskap som får måltiden att lyfta. Arbetet med måltidsmiljöer har varit ett sådant, men en egen pedagogisk måltidsmodell kallad ”Foodboost” har också tagits fram. Den används för att ge inspiration, kunskap och engagemang med personalen i fokus.
– Det blir en win-win-effekt som gagnar många, säger Lill. Inte minst eftersom det kan ses som en hälsofrämjande insats.
Och det stannar inte där – tillsammans med kommunens miljöstrateg Nora Björn har hon utvecklat en verktygslåda för förskola och skola med syftet att minska matsvinnet genom olika aktiviteter.
– Vi har jobbat hårt vid våra enheter med att få ned matsvinnet i det vi kan påverka. Nora har jobbat med personal inom förskola, skola och äldreomsorg för att få dem mer medvetna och motiverade att se över vilka insatser och områden de kan arbeta med. För att få effekt måste enheterna varje termin välja någon av aktiviteterna i verktygslådan. På så sätt blir alla involverade. Rektorerna är också ombedda att jobba med schemaläggningen så att det blir bra flöden.
Men hur ser Lill och Klippans planer ut framåt?
– Vi fortsätter att arbeta med att utveckla vårt arbetssätt kring måltiderna med fokus på att skapa matglädje och god mat till våra matgäster. Vi har ett koncept som vi kallar “prova på”. Där tillåts vi att prova nya rätter och tillbehör, vilket uppskattas mycket bland våra gäster. Vi vill gärna öka samarbetet med skola och äldreomsorg. Det kommer vi att utveckla under de närmsta åren.
– Vi har bra dialog inom organisationen men allt kan alltid bli bättre, avslutar Lill. Jag tror även att efterfrågan på vår kylda mat kommer att öka då nya riktlinjer kommit från Socialstyrelsen. Kanske är det dags att utveckla beställningsappen så att brukaren själv kan beställa? Idag ansvarar hemtjänstpersonalen för det. Sist men inte minst återstår några enheter som skall få sina kök och matsalar uppfräschade, varav en inom äldreomsorgen. Det ser jag verkligen fram emot att få göra.
Vem är Lill Spenninge?
Namn: Lill Spenninge.
Titel: Måltidschef och inspiratör.
Arbetar för: Klippans Kommun.
Utbildning: Linjen för kost och näringsekonomi, IHU, Göteborg.
Äter helst: Enkla, okomplicerade rätter baserade på närproducerade råvaror med hög kvalitet, vällagat, vackert upplagt och gärna med lite historia och förankring.
Favoritråvara: Allt från skog och mark.
Inspireras av: Upplevelsen och presentationen.