Månadens inspiratör

Månadens inspiratör - Mars: Hanna Ek

Månadens inspiratör

Månadens inspiratör - Mars: Hanna Ek

Lek inte med maten! Det är vi nog många som fick höra upprepade gånger under vår uppväxt. Idag är dock tankegångarna annorlunda, det finns många fördelar med att låta barn utforska mat genom lek. Leken kan väcka barnets intresse och därigenom utveckla en positiv inställning till mat. Detta kan i sin tur öka matlusten och göra det lättare för barnet att prova nya livsmedel. Någon som verkligen har anammat det här är månadens inspiratör i mars, förskolekocken Hanna Ek. Hon är också kvinnan bakom det populära instagramkontot @lekmedmaten.

Hej Hanna – vad kul att få en pratstund med dig! Vi är så inspirerade av dina kreationer, hur kommer det sig att du började göra konstverk av grönsakerna du serverar barnen på förskolan där du arbetar som kock?

– Jag började med det då jag ville inspirera barnen att äta mer grönsaker. Efter att ha läst om något som kallas Sapere-metoden, där man genom att använda alla sina sinnen kan bli mer benägen att vilja och våga smaka på ny eller okänd mat. Det kan innebära att t ex lukta på kryddor, känna på råvaror, lyssna hur det låter när man biter i något, smaka och berätta hur något smakar. Men även att göra maten mer visuellt tilltalande genom att använda färger, former eller exempelvis göra en rolig figur.

Ser du att det fungerar? Äter barnen mer grönt sedan du började med det här?

– Ja, det gör det! Ett mycket uppskattat inslag är det.

Oj, så roligt! Men du – hinner du verkligen med att göra det här varje dag?

– Nej, det gör jag inte, det behövs inte heller! Det är något som kan göras när det finns lite extra tid men går även att göra mycket enkelt och behöver inte vara tidskrävande. Det kan räcka med att bara lägga grönsaker på ett fat uppdelat så färgerna syns extra bra. Det brukar vara att föredra framför att blanda allt och göra en sallad utav det.

Hur stor del har pedagogiken i din matlagning på förskolan? På vilka sätt involverar du barnen och äter du tillsammans med dom?

– Barnen får tillfälle att vara med en och en i köket och göra egna grönsaksfat samt duka och kanske krydda någon sallad eller maträtt, oftast en gång per vecka. Ibland får några barn komma i grupp och hjälpa till att göra smoothie eller baka. Jag äter tillsammans med barnen varje lunch, då pratar vi om maten och allt möjligt. Ofta ställer barnen frågor om hur maten gjorts och vad den innehåller.


Det kan räcka med att bara lägga grönsaker på ett fat uppdelat så färgerna syns extra bra.



Jag har själv ett barn med ätsvårigheter, och en av de mest centrala delarna i att locka honom till att äta har alltid varit att vara väldigt tillåtande vid matbordet, att leka med maten och ha kul utan en massa regler. Ditt konto på instagram heter just @lekmedmaten  – är det leken som du tror är nyckeln till att locka även barn att våga prova ny mat?

– Jag tror det är bra att barn får känna sig bekväma vid matbordet, vilket för en del kan betyda att mycket är tillåtet. Att få leka lite vid matbordet kan göra det mer spännande med maten. Jag tänker att när mat ser rolig och tilltalande ut blir den mer intressant för barn. Det är även bra att barnen ser de vuxna vid bordet äta - då vill ofta även de prova.

Har du några favoritgrönsaker som du faller tillbaka på som säkra kort när du skapar?

– Ja, till exempel morot, gurka och vitkål använder jag ofta.

Till sist – Om man arbetar med barn och skulle vilja testa på att bli mer lekfull i sitt arbete, har du några bra tips då?
  1. Läs om Sapere-metoden. Genom den kan du hitta många bra aktiviteter att göra tillsammans med barn, där mat är i fokus.
  2. Låt barnen pyssla och skapa med grönsaker. Man kan till exempel göra figurer eller liknande för att få en relation till grönsakerna – och om det är möjligt så odla tillsammans. Låt barnen baka och få prova sig fram i köket!
  3. Jag hittar inspiration hos exempelvis andra förskolekockar, i sociala medier och hos barn såklart! Se dig om och inspireras av andra.


Läs mer om Sapere-metoden

Sapere-metoden är en pedagogisk metod för barn som syftar till att utveckla deras förmåga att tänka självständigt och kritiskt.

Metoden bygger på en frågeställningsteknik där barnen ställs inför olika påståenden eller fakta om mat och hälsa. De uppmuntras att fråga sig själva vad de tror och varför. Det hjälper dem att utveckla sin förmåga att bedöma information och gör dem mer självständiga när de tar beslut om sina val av mat.

Sapere-metoden har visat sig vara effektiv för att främja en hälsosam kosthållning hos barn och hjälper dem att utveckla en bättre förståelse för vikten av en balanserad och hälsosam kost. Genom metoden lär sig barn också att respektera sin egen kropp och värdera hälsan på lång sikt.

Vill du veta mer? Läs här .


Om Hanna Ek

Namn: Hanna Ek     
Titel: Kock/köksansvarig            
Arbetar för: Förskolan Trumslagaren
Instagram: @lekmedmaten
Utbildning: Kock, S:t Görans Gymnasium, Ekovegetariskt Kök, Vårdinge By folkhögskola, Arbetsledare Måltidsservice, Tuc Yrkeshögskola
Äter helst: God mat som är växtbaserad
Favoritråvara: Potatis, kål, tofu
Inspireras av: Instagram, barn, naturen

Dela: