Skollunchen – en outnyttjad resurs för att lära elever om mat, hälsa och hållbarhet
Skollunchen är en outnyttjad resurs med potential att ge mycket mer än bara mätta magar. Den kan bli ett kraftfullt pedagogiskt verktyg som levandegör undervisningen och stärker kopplingen mellan mat, hälsa och hållbarhet. Nu presenterar Livsmedelsverket forskning som visar att elever som får lära sig om mat och måltider utvecklar hälsosammare vanor och ett större intresse för mat.
Det är avgörande att barn tidigt får kunskap om matens betydelse, både för deras egen hälsa och för vår planet. Genom att göra medvetna matval kan de bygga en grund för ett hälsosamt och hållbart liv.
Emelie Elin från Livsmedelsverket betonar skolans roll: "Skollunchen kan bli ett konkret verktyg där eleverna lär sig om, av och genom mat."
Forskare vid Umeå och Örebro universitet har på uppdrag av Livsmedelsverket sammanställt forskningsresultat om mat- och måltidsutbildning. Resultaten är tydliga:
- Ökad medvetenhet och intresse för hälsosam mat
- Större benägenhet att prova nya, hälsosamma rätter
- Ökad konsumtion av frukt och grönsaker
- Fler elever som äter frukost
- Minskat intag av sötsaker
- Bättre kunskaper om mat och måltider, både praktiskt och teoretiskt
Emelie Elin framhåller att skolköken redan gör ett bra jobb med hållbar matlagning, men utmaningen ligger i att få eleverna att äta den. "Mat- och måltidskunskap kan skapa en positiv inställning och få eleverna att våga prova nya rätter."
Läs mer om måltidspedagogik här på friskmat.se:
Schemalagda luncher ger pedagogerna ny riktning
Marie Hertzman: "Det spelar ingen roll hur näringsriktig mat jag lagar om barnen inte äter den"
Tydligare styrning behövs
För att fullt ut integrera skollunchen i undervisningen krävs tydligare riktlinjer och mål. En framgångsrik mat- och måltidsutbildning bygger på:
- Lärarnas kunskap och positiva inställning till mat och måltider
- Lärarna som förebilder i matsalen
- Skolledningens stöd i form av tid och resurser
- Samarbete mellan elever, skolpersonal och måltidspersonal
- Tydliga målsättningar i styrdokument
Emelie Elin påpekar att Sverige har mycket att lära av andra länder där skollunchen har en tydligare plats i läroplanen, och att måltiderna idag ofta är en outnyttjad pedagogisk resurs..
Nya riktlinjer och stöd till rektorer
Livsmedelsverket uppdaterar de Nationella riktlinjerna för måltider i skolan, baserat på den senaste forskningen. De nya riktlinjerna lanseras under 2025.
Dessutom tar Livsmedelsverket och Skolverket fram riktat stöd till rektorer.
Sammanfattningsvis är skollunchen en outnyttjad resurs med enorm potential att främja elevernas hälsa, hållbarhetstänk och matglädje. Genom att integrera mat och måltider i undervisningen och skapa tydliga riktlinjer kan vi ge våra barn de bästa förutsättningarna för ett hälsosamt liv.
Mer om forskningen
Forskare vid Umeå universitet och Örebro universitet har inventerat det vetenskapliga kunskapsläget om de sociala, fysiska och pedagogiska effekterna av skolmåltider:
E 2024 nr 03 - Sociala, fysiska och pedagogiska aspekter av skolmåltiden
På uppdrag av myndigheten har forskare vid Karolinska Institutet undersökt effekterna av tillräckligt närings- och energiintag jämfört med otillräckligt intag vid skollunch:
E 2024 nr 02 - Betydelsen av skollunchens bidrag av näring och energi
Artikeln är baserad på ett pressmeddelande från Livsmedelsverket