
Kommunikationsmaterial till En Hållbar Skolkafeteria
Kommunikationsmaterial till En Hållbar Skolkafeteria
Att byta sortiment i skolkafeterian är stort – att få med eleverna på tåget är ännu större. För att förändringen ska lyckas måste de förstå varför vi gör förändringen och känna sig delaktiga i processen. Därför gör vi omställningen till en hållbar skolkafeteria i tre tydliga steg. Hela processen tar totalt sex veckor. Här hittar du material i form av skyltar, posters, prislistor och en personalhandbok.
Personalhandbok
I personalhandboken får du en presentation av projektet i sin helhet, varför det är viktigt, förslag på nytt sortiment samt tillhörande recept. Och självklart även en guide till implementering av de nya varorna i kafeteriautbudet!
Tillgängligt material
Ladda hem personalhandboken här .

Vecka 1: Vad kostar chokladbollen – på riktigt?
Under den här veckan ger vi produkterna i skolkafeterian nya priser utifrån deras hållbarhetsavtryck på klimat och hälsa. Ju mindre hållbara de är, desto högre pris. En läsk blir exempelvis dyrare eftersom den bidrar till livsstilssjukdomar som fetma och typ 2-diabetes. En hamburgare får högre prislapp på grund av nötfärsens påverkan på klimatet. Ett svenskt äpple blir däremot väldigt billigt. Vi använder skyltar för att uppmärksamma de nya priserna, t.ex. “Specialpris för klimatet!”; “Extrapris för hälsan!”. Några av produkterna märker vi med QR-koder. När eleverna skannar dessa med sina mobiler får de se ett kort, underhållande filmklipp som förklarar varför varan fått sitt nya pris.
I veckans verktygslåda hittar ni:
- En affisch som förklarar begreppet “hållbarhet”. Tillhandahålls färdigtryckt i formatet 50x70cm
- Två affischer som säger “Specialpris för hälsan” respektive “Specialpris för klimatet” och annonserar ett orimligt högt pris på två utvalda (ohållbara) varor
- A4-skyltar som säger “Specialpris för hälsan” respektive “Specialpris för klimatet” och annonserar ett orimligt högt pris på två utvalda (ohållbara) varor
- En prisliste-mall i Word för sortimentets “sanna” kostnad
- En online-svarsguide via QR-kod som förklarar vad de olika priserna är baserade på
Tillgängligt material
Ladda hem affischen som förklarar begreppet "hållbarhet" här (format 50x70 cm)
Ladda hem affischerna som annonserar omrimligt höga priser på två varor här (format 50x70 cm)
Ladda hem A4-skyltarna som annonserar omrimligt höga priser på två varor här
Ladda hem prisliste-mall för sortimentets "sanna" kostnad i Word-format här
Och via den här länken hittar du svarsguiden som förklarar vad de olika priserna är baserade på

Vecka 2-7: Varför är vatten bättre än Coca-Cola?
Nu byter vi ut sortimentet på riktigt (se förslag på nytt sortiment samt recept på följande sidor). Vi dekorerar kafeterian med affischer och skyltar som förklarar varför omställningen görs – och som jämför det nya sortimentet med det gamla.
I veckans verktygslåda hittar ni:
- Fyra affischer/A4-skyltar som lyfter fram nya produkter och varför de är bra, inkl QR-koder som leder till korta förklarande filmer. Affischerna tillhandhålls färdigtryckta i formatet 50x70 cm.
- En affisch som förklarar begreppet “hållbarhet” (samma som vecka 1). Tillhandahålls färdigtryckt i formatet 50x70cm
- Word-mall för prislista för det nya sortimentet
Tillgängligt material
Ladda hem affischen som förklarar begreppet "hållbarhet" här (format 50x70 cm)
Ladda hem affischerna som annonserar två av de nya produkterna, samt länkar till korta filmer som förklarar varför de är bra (format 50x70 cm)
Ladda hem A4-skyltarna som annonserar två av de nya produkterna , samt länkar till korta filmer som förklarar varför de är bra
Ladda hem prisliste-mall för det nya sortimentet
Samtliga förklarande filmer finns i en spellista på YouTube som du hittar här

Vecka 8: Varför är vatten bättre än Coca-Cola?
Efter sex veckor med det nya sortimentet firar vi framgångarna med omställningen. Vi tackar och gratulerar eleverna för att de handlar i den hållbara kafeterian – och därmed gör något positivt för hälsan, miljön och rättvisan i samhället när de fikar. Om ni vill kan ni bjuda på en Grön stark shot eller litet glas Röd eller Gul smoothie (se recept) för att fira. Eller varför inte ta elevernas hjälp att hitta på en egen smoothie, som kan vara signaturen för just er hållbara kafeteria?
I veckans verktygslåda hittar ni:
- Två olika affischer som hyllar eleverna
- En skylt som kan användas på en åsiktslåda för utvärdering av implenteringen
Tillgängligt material
Ladda hem affischen med titeln "Gott har fått en ny betydelse" här (format 50x70cm)
Ladda hem affischen med titeln "Förändring med god eftersmak" här (format 50x70cm)
Ladda hem A4-skylten som uppmanar till att bridra med sin åsikt här