Hälsa och samhälle

Matnyttiga Trender 2023

Hälsa och samhälle

Matnyttiga Trender 2023

2023 blir året då människors plånböcker och serveringars kassaapparater kommer att stå i fokus. Det gör att trenderna över lag handlar om ekonomi och kostnadseffektivisering. Det kommer att krävas en stor dos kreativitet blandat med en rejäl nypa lösningsorientering innan vi går mot ljusare tider. När vi tittar i stjärnorna kan vi skönja sex olika trender som kommer att prägla 2023 inom Foodservicebranschen.

1. Income innovator. Nya sätt att sälja. Ett exempel på detta är att vi under 2023 kommer få se fler hybrider av restauranger som agerar som butik, där man både kan få en varmrätt och köpa hem råvaror av restaurangkvalitet. Ett konkret exempel vi på Orkla kan bidra med är vår Skapa® sill som du förgyller till dina egna kreativa och goda inläggningar både genom att servera i restaurangen och sälja i fina burkar att ta med hem. Ett annat sätt att knyta till sig gästen är att erbjuda klippkort eller prenumerationer där gästerna helt enkelt köper flera måltider i förskott till ett rabatterat pris. Även så kallade Meal Kits kommer att komma tillbaka i allt större utsträckning.

2. Cost Conscius. Nästa trend handlar om sparsamhet. Ett sätt är att våga ha kortare menyer med bara ett par för-, varm- och efterrätter. Även så kallade marginalvänner såsom pizza och pasta kommer att hamna på allt fler menyer. Ett konkret exempel från oss på Orkla är Hot to Go, ett värmeskåpskoncept som ger en full range av varma måltidslösningar på ett gott och enkelt sätt och som inte kräver alls mycket från personalen.


3. Don’t waste it! Förr om åren talade man om en ”never waste list”, där ett tjugotal råvaror såsom gåslever, skaldjur och exotisk frukt fanns. Med den skyhöga inflationen kan vi nu lägga till alla andra råvaror på den listan. Här gäller det också att ta vara på kunskap och erfarenhet då nya kockar oftast inte besitter samma kompetens. Vi på Orkla har precis tagit fram en svinnutbildning som bland annat innehåller det vi kallar för trestegsraketer, där en rätt blir till en annan och som i sin tur blir till en tredje. Givetvis innehåller utbildningen även mycket annan bra info kopplat till svinn, kunskap och erfarenhet i ett cirkulärt tänk.

4. Next Veg. Den fjärde trenden handlar om vegetariskt. Antalet vegetarianer ökar inte nämnvärt, medan de som aldrig äter vegetariskt sjunkit från 21 till 12%. 2023 kommer nya näringsrekommendationer och eftersom de denna gång även kommer att ta hänsyn till klimat, får det en stor påverkan i offentlig sektor. Skolorna kommer alltså fortsätta ligga i framkant. Vi kommer också att i större utsträckning vilja äta tryggt och bekant snarare än nytt och fräscht vad gäller det vegetariska. Vi på Orkla har bland annat konceptet Gott & Grönt som kan hjälpa dig att servera god och hållbar vegetarisk mat!


5. Blue Food Future. Vi blev just 8 miljarder människor på jorden och vi kommer att behöva nya proteiner i framtiden. Till år 2050 kommer efterfrågan av mat från havet att ha fördubblats och mycket kommer att handla om alger som redan nu dyker upp på många restaurangers menyer. Även vi på Orkla har en stor förkärlek för havet! Förutom vår härliga sill, våra räkor, vår vanliga kaviar och vår nya tångkaviar satsar vi även stort på tång som ny industri under Orkla Ocean. En annan stor Blue Food-trend vi ser just nu är att servera små fina, exklusiva fiskkonserver som smårätter till gästerna.

6. The Young & Sensible. Den sista trenden handlar om nya generationer med nya krav och värderingar, vilket kommer att påverka framtida intäkter för restaurangerna. Ett par saker att ha med sig:

  • På 20 år har alkoholkonsumtionen i grundskolan och gymnasiet minskat till en sjättedel. Alltså inte minskat med en sjättedel, utan till en sjättedel.
  • På hela befolkningen räknat är det bara 4 % som ser sig själva som vegetarianer. Bland 15–20-åringar är siffran 15%!

Vi på Orkla har för fjärde året i rad genomfört ”Fast Fusion Climate Week”. En klimatvecka som hela 32 kommuner anslöt sig till och där ca 170 000 elever deltog genom att äta hälsosam och klimatsmart mat. Det är framtiden!


Läs mer

Nu har årets TREND UPDATE 2023 från The Food Hub lanserats. Den 1 december släpptes Orkla Food Solutions årliga rapport om mattrender inom Foodservice, där de reder ut vilka snackisar det kommer att bli under nästa år. Lyssna på samtalet där några av branschens profiler berättar mer om hur de kommer att jobba med trenderna och säkert bjuda på ett och annat tips här .

Givetvis pratades det om det som genomsyrar alla trenderna: nämligen hur den dalande ekonomin kommer att påverka restauranger, hotell och caféer under nästa år – och hur du kan agera för att hitta lösningar.


Detta är en artikel från vår företagsvän Orkla FoodSolutions

Orkla FoodSolutions är en del av dagligvarukoncernen Orkla och arbetar B2B mot både offentlig och privat sektor. Deras mål är att bli den bästa partnern för sina kunder och hjälpa dem att göra sin vardag så smidig som möjligt och lösa problem de har genom deras produkter och koncept.

Dela: