Mat + Tid = Mer i magen
Forskning visar att elever som får längre tid för lunch äter mer av både huvudrätten och grönsaker, och upplever en mer positiv måltidsupplevelse jämfört med de som har kortare lunchraster.
En sammanställning av forskning som Livsmedelsverket har genomfört visar på flera fördelar med att ge elever längre tid att äta. Sedan 2013 har Livsmedelsverket rekommenderat att varje elev bör ha minst 20 minuter vid matbordet för att både hinna äta sin mat och umgås med sina klasskamrater eller vuxna.
Sammanställningen av studier visar att elever som får mellan 25 och 30 minuter för lunch, varav 20 minuter ska vara sittande vid matbordet, äter mer och känner sig mer mätta efter måltiden jämfört med elever som har kortare luncher. De tenderar inte bara att äta mer av huvudrätten, utan även mer av frukt, grönsaker och fullkornsprodukter, även om inte alla studier har visat på ett högre intag av dessa specifika livsmedel.
Forskningen visar också att längre lunchtid kan ha en positiv effekt på elevernas sociala välmående
Forskningen visar också att längre lunchtid kan ha en positiv effekt på elevernas sociala välmående. Studier pekar på att elever som har längre luncher oftare rapporterar att de känner sig gladare och mer avslappnade under lunchen än de som har kortare måltider. Detta tyder på att mer tid för lunch inte bara handlar om att få i sig mer mat, utan också om att ge elever möjlighet till viktiga sociala interaktioner, vilket kan påverka deras välbefinnande.
Trots dessa positiva resultat är forskningen på området fortfarande begränsad, och endast nio studier har genomförts, varav de flesta i USA och Australien. Därmed är det svårt att dra några entydiga slutsatser om exakt hur lång tid elever bör ha för sin lunch för att optimera både matintag och socialt umgänge. Men det finns en stark indikation på att längre lunchtid gynnar både elevernas matintag och deras sociala upplevelse av måltiden.
Det finns inga studier som stöder att kortare lunchtid skulle ge några fördelar för elevernas matintag. Snarare visar alla tillgängliga studier att längre lunchtid, upp till åtminstone 20 minuter sittande vid bordet, ger bättre förutsättningar för att eleverna ska kunna äta mer av den mat de behöver och samtidigt få en mer avslappnad och social upplevelse.
Läs mer
Artikeln är baserad på ett pressmeddelande från Livsmedelsverket. Läs mer här .