Måltidspedagogik

Grönsaksbingo från Rosenlundsskolan i Jönköpings Kommun

Måltidspedagogik

Grönsaksbingo från Rosenlundsskolan i Jönköpings Kommun

Måltidspedagogik handlar om att göra måltider till något mer än bara mat – en stund för lärande, nyfikenhet och gemenskap! Genom att använda maten som ett pedagogiskt verktyg kan vi väcka intresse för smaker, näring och matens koppling till kultur och hållbarhet. Dessutom blir det en chans att stärka goda matvanor och skapa härliga måltidsupplevelser. Nu samlar vi inspirerande material och erfarenheter under vår nya kategori ”Mål-tidspedagogik”. Här hittar du konkreta verktyg och idéer för att lyfta mål-tidssituationen i skolor, förskolor och andra pedagogiska miljöer. Har du något eget material eller erfarenheter att dela med dig av? Hör gärna av dig – tillsammans kan vi sprida ännu mer matglädje och kunskap!

Vi inleder den här satsningen med ett grönsaksbingo från Jönköping, som blev ett av de hetaste samtalsämnena när vi höll vårt senaste inspirations-LAB i Göteborg. Det visade sig att det här bingot hade spridit sig mellan många av kommunens verksamheter, och när vi såg intresset för att ta del av det från medverkande från andra håll i landet så var saken (grönsaks)biff! Det här var ju såklart något som skulle finnas tillgängligt för alla i vårt avlånga land.

Vi hoppas att det här kommer bli en lång rad inlägg med tips, råd och praktiskt material om hur man kan arbeta med måltidspedagogik i sin förskola eller skola.



Om Warren Rogers på Rosenlundsskolan:

- Jag heter Warren Rogers och arbete som Förste Kock på Rosenlundsskolan i Jönköpings Kommun. Rosenlundsskolan är en F-9 skola och vi har en AGR (anpassad grundskola). Vi lagar mat till 1100 barn och pedagoger dagligen samt ett utskick av ca 100 luncher till en förskolan i närheten. Vi servera frukost, lunch och mellanmål. Jag själv har arbetat i kök i många år samt i många olika roller i restaurangbranschen innan jag började i skolkök.

Jag har bidragit med ett Grönsaksbingo som elever har haft möjlighet att tävla med. Detta är ett sätt att få barnen att prova bland annat nya smakar och texturer.

Hur används materialet på Rosenlundskolan?

- Jag har varit ute i klassrummen och tillsammans med pedagoger beskrivit hur detta ska gå till och varför vi vill utmana eleverna att prova något nytt. Vi har lyft vikten av att äta frukt och grönt samt en varierad kost. Eleverna har fått ta del av grönsaksbingot samt fått tillgång till dem inne i matsalen. Allt som finns på listan finns även tillgänglig på salladsbuffén samt på en speciell ”smakstation” i matsalen.  Eleverna kan därefter fylla i vad de har ätit och smakat på i bingot och fått stöttning i ifyllandet av pedagogerna om det har behövts.

Vilka resultat har ni sett?

- Många elever har varit villiga att prova grönsaksbingot, och många hittade snabbt en ny favoritgrönsak. Vi har även sett en ökad nyfikenhet och konsumtion av frukt och grönt.


Här kan du ladda ner Rosenlundsskolans Grönsaksbingo

Ladda ner Grönsaksbingot här och använd i din egna verksamhet.

Dela: