Månadens inspiratör

”Vi möter gästen där den är” – så utvecklas de offentliga måltiderna i Mora

Månadens inspiratör

”Vi möter gästen där den är” – så utvecklas de offentliga måltiderna i Mora

Hur får man både barn, ungdomar och äldre att känna matglädje? För Andreas Hermansson, verksamhetschef för de offentliga måltiderna i Mora kommun, är svaret att utgå från gästens perspektiv. Med satsningar på närproducerade råvaror, minskat matsvinn och nya sätt att involvera både elever och äldre vill han skapa måltider som gör skillnad – varje dag.

Att leda arbetet med de offentliga måltiderna i Mora kommun beskriver Andreas Hermansson som ett ärofyllt och betydelsefullt uppdrag. Som verksamhetschef ansvarar han för att tusentals portioner mat varje dag ska vara mer än bara näring – de ska skapa gemenskap, glädje och en känsla av kvalitet. 

– Det är en möjlighet att påverka och vägleda en stor del av kommunens medborgare, små som stora, säger han.

Under de senaste åren har kommunen arbetat målmedvetet med att öka andelen ekologiska och närproducerade råvaror. Genom tidiga dialoger inför upphandlingar och regelbundna möten med lokala producenter har relationerna fördjupats och lett till en ”win-win”-situation, där både kommunens kök och företagen utvecklas. Andreas framhåller också vikten av att detta stärker beredskap och självförsörjningsgrad.



Oavsett om det handlar om en förskolelunch eller middag på ett äldreboende är grundtanken densamma: gästens perspektiv ska stå i centrum. Barn, elever och äldre möts där de är i ålder, behov och smakpreferenser – och delaktighet är en nyckel till framgång. Därför har kommunen infört en rad initiativ som bedrivs kontinuerligt för att involvera och skapa delaktighet som leder till ökad matglädje.


Läs mer om Mora kommuns inspirerande initiativ
  • Minikocken: Förskolans äldre barn praktiserar i köket kontinuerligt på alla våra förskolor.
  • Recepttävlingar: Gymnasieelever får tävla om att ta fram recept och maträtter som sedan kommer på skolans matsedel. Inför tävlingen får eleverna vägledning om typ av råvaror och tema.
  • ”Lunch-häng” med kosten: Ansvariga inom kostenheten är på ”lunchdate” på kommunens skolor och förskolor i en mindre eller större grupp. Över lunchen samlas man för samtal och relationsbyggande på ett mer avslappnat sätt.
  • Kostråd på högstadieskolor: Ansvariga på kostorganisationen är på kontinuerliga möten med representanter från skolan för att involvera elever kring den offentliga måltiden. Och tillsammans öppnar man upp till att sammanställa matsedlar med maträtter som skolans elever känner sig delaktiga i.
  • Mäter nöjdhet med ”Happy or Not”: Då och då placeras en mobil kundnöjdhetsmaskin ut på olika verksamheter i kommunen. Avstämning görs veckovis med kök och skolrepresentanter, samt på nästkommande elev- eller kostråd.
  • Sagoboken ”Smakus-Smaskens-Svinnis”: Detta är en sagobok som riktar sig till kommunens förskolor. Det är ett pedagogiskt verktyg som handlar om matsvinn som förskoleverksamheterna använder sig av för att skapa förståelse och delaktighet för barnen.
  • Sociala medier: ”Möt gästen och vårdnadshavare där de är” är mottot för Moras närvaro i sociala medier, genom ett centralt och flera köksspecifika konton på Instagram och Tik Tok. Här skapar man en plattform för att sprida inspiration om den offentliga måltiden och dela hur köken bedriver sitt dagliga arbete. 
  • Matsalsvärdar i köket: En utvecklad variant av ”minikocken” fast på högstadiet. Elever i årskurs 8 på högstadiet får praktisera och hjälpa till i köket.

Andreas berättar att också nya arbetssätt som frukostservering på högstadiet har haft stor effekt. Eleverna uppskattar initiativet, och skolpersonalen har märkt av lugnare morgonlektioner och mindre nedskräpning. 

– Är gästen glad är kocken glad, konstaterar han.

Arbetet för att minska matsvinnet är en annan viktig del. Genom att systematiskt väga både tallriks- och serveringssvinn, investera i nedkylningsskåp och vidareutbilda personal har kommunen lyckats sänka svinnet. Vissa utmaningar har dock uppstått i förskolorna, där personalen upplever att svinnvägningen kan vara ett extra arbetsmoment – något som fortfarande kräver dialog.


Är gästen glad är kocken glad


Ett nytt större projekt är ”Dygnets alla måltider” inom äldreomsorgen. Det är ett övergripande projekt för att minska nattfastan genom att höja måltidsupplevelsen från morgon till kväll. Att servera flera mindre, näringsrika måltider under dygnet är en central strategi för att motverka undernäring hos äldre på äldreboenden. Genom att tillgodose behovet av energi och inkludera livsmedel med högt proteininnehåll kan man främja både hälsa och livskvalitet för de boende. ”Dygnets alla måltider” är ett viktigt projekt för att öka kunskapen, inspirationen och engagemanget kring de äldres måltider i kommunen. Vi utför olika inspirationsmässor, utbildningar, ändrat fokus på kostråden, tagit fram handböcker för personalen med inspiration och alternativ för “målen mellan måltiderna”. 

När Andreas blickar framåt drömmer han om offentliga måltider som alltmer liknar restaurangmiljöer, med större valfrihet och fler alternativ – nästan som en food court. Hans råd till andra kostchefer och beslutsfattare är att bygga relationer och involvera alla som äter: 

– Lägg tid på det som gör skillnad. Delaktighet är en framgångsfaktor och ger otrolig payback för hela organisationen.


Mer om Andreas Hermansson

Namn: Andreas Hermansson
Titel: Verksamhetschef kostenheten
Utbildning: Gymnasial kockutbildning, Försvarshögskolan (UL, UGL), Högskolan (Leadership for efficient cooperation), Göteborg management institution (Leadership training program)
Äter helst: Stenugnsbakad pizza
Favoritråvara: Vitlök
Inspireras av: Engagerande personer

Dela: