Måltidspedagogik

Missa inte! Ny utbildning i måltidspedagogik

Måltidspedagogik

Missa inte! Ny utbildning i måltidspedagogik

Cirka 1,7 miljoner skattefinansierade måltider serveras varje dag inom skola och fritids i Sverige – gratis för alla elever och ofta även för viss skolpersonal, då som en så kallad pedagogisk måltid. Skollunchen har potential att användas som ett pedagogiskt verktyg och en god skolmåltidsmiljö kan påverka hela skolans verksamhet. Trots detta erbjuds ingen undervisning kring detta inom ramen för dagens lärarutbildningar. Det är bakgrunden till att det nu startas en ny utbildning vi Uppsala Universitet. Pernilla Sandvik är studierektor och universitetslektor vid institutionen för kostvetenskap, så vi ställde några frågor om varför den här kursen är så viktig.

- Skolmåltiden i Sverige är unik och systemet med pedagogiska måltider där personal äter tillsammans med eleverna innebär en pedagogisk möjlighet att introducera och diskutera med eleverna utifrån måltiden, säger Pernilla. Våra matvanor förändras fortare än någonsin vilket innebär en utmaning samtidigt som samtalen kring måltiden blir viktigare och viktigare. Som lärare kan det vara en trygghet att i dessa samtal ha en grundläggande kunskap så att man kan svara på frågor men även av stor vikt att kunna skapa ett intresse och en nyfikenhet kring frågor om till exempel smak, hållbarhet, kultur och hälsa. Precis som med all undervisning vill vi att eleverna ska känna en vilja att sedan på egen hand lära sig mer. 

Trots detta erbjuds ingen undervisning kring detta inom ramen för dagens lärarutbildningar. Skolmåltidens styrning är komplex, många aktörer är involverade och det är många som tycker till om skolmåltiderna. Kursen kommer därför även belysa denna typ av frågor och reflektera över hur de kan hanteras. 

- Vi vill bidra till att stärka måltiderna inom skola och förskola och särskilt som pedagogisk arena, fortsätter Pernilla. Vi vet att det finns flera utmaningar i det dagliga arbetet med skolmåltider, t.ex. vad gäller anpassad kost och vi vill bidra med goda exempel för hur dessa kan hanteras och diskuteras bland eleverna. Vi vill också bidra med att stärka förståelsen för skolmåltidernas styrning och förutsättningar. 



Deltagarna kommer att lära sig om skolmåltidens roll och styrning, om den pedagogiska måltidens potential som arena för lärande och som social mötesplats, samt om hur den kan relateras till hälsa, kultur och hållbar utveckling. Kursen ger också kunskap om barns olikheter och förhållningssätt till mat och måltider samt om matmiljöns betydelse för måltidsupplevelsen. 

Kursen är relevant för flera målgrupper men särskilt pedagoger, skolledning, skolsköterskor och måltidspersonal. Detta är en distanskurs som är baserad på självstudier. Den är utvecklad för att kunna passa även yrkesverksamma som vill lära sig mer om området. Kursen går på 25 % studietakt vilket innebär 10 timmar per vecka under en termin. Det kommer även finnas en flexibilitet att välja hur man själv lägger upp sina studier. 

- Anmäl dig till kursen och ta med dina kollegor! Uppmanar Pernilla. Kursansvariga för kursen är själva utbildade lärare med erfarenhet av pedagogiska måltider i praktiken och har en bakgrund av att utbilda inom lärarutbildningen. Olika områden på kursen kommer undervisas av lärare vid institutionen för kostvetenskapen utifrån deras specialkompetens och Livsmedelsverket kommer att bidra till kursens innehåll. 


Ny utbildning: Den pedagogiska måltiden i praktiken

Vill du lära dig mer om hur måltiden kan bli en pedagogisk resurs i skola och förskola? Uppsala universitet lanserar nu kursen "Den pedagogiska måltiden i praktiken" – en distanskurs på 7,5 hp som ger dig verktyg att integrera mat, lärande och hälsa i den dagliga verksamheten. Kursen vänder sig till alla som arbetar med barn och måltider och ges på distans, 25 % studietakt, vilket gör det enkelt att kombinera med arbete. Med forskning i ryggen och praktiska exempel lär du dig att skapa inspirerande och lärorika måltidsupplevelser. Anmälan senast 15 april 2025 – ta chansen att utveckla din måltidspedagogik!

Läs mer här .


Om Pernilla Sandvik:

Pernilla är studierektor och universitetslektor vid institutionen för kostvetenskap vid Uppsala Universitet. Där arbetar hon med kursutveckling, undervisning och forskning. Hennes område är framförallt sensorik och särskilt hur vi kan främja hälsosamma mat och smakvanor i tidig ålder. 

Dela: